XYZ Stavitelný podvozek

http://www.xyz-racing.czSportovní stavitelný podvozek XYZ SuperSport


Přehled aktualizací

  Dne Stav km Popis
3 18. 3. 2014 88 104 Doplněny zkušenosti s podvozkem po ujetí 300 km viz níže.
2 16. 1. 2014 87 775 Provedena individuální geometrie u Danyho z typer.cz. Cesta na dílnu byla opoznání neklidnější, než cesta zpět. Geometrie především na zadní nápravě přispěla výrazně ke stabilitě vozu. Bohužel díky širokým diskům BBS LM jsem nucen stále mít na zadní nápravě kola lehce do “Aček”.  Upravil jsem také nastavení tuhosti, které bylo nastaveno  na zbytečně příliš tuhé.
1 12. 1. 2014 87 675 Podvozek XYZ SuperSport je namontovaný na autě, a je nastavena výška. Najeto +/- 100 Km. Více informací bude postupně doplněno. Níže naleznete již několik informací k montáži, které budou postupně doplněny. Fotogalerie již také k dispozici. Nyní jen nutné projít individuálním nastavením geometrie a případným doladěním podvozku. To už je však práce pro typer.cz

Původní m-paketový podvozek vypověděl službu, takže bylo nutné řešit nový podvozek. Už delší dobu jsem uvažoval o nějakém stavitelném podvozku, ale po předchozích zkušenostech už se mi opravdu nechtělo postavit zetko zase na nějaký šíleně tvrdý německý podvozek. Takže jsem uvažoval o následujících variantách.

Tlumiče Bilstein B8

Jedná se o sportovní řadu tlumičů od německého výrobce Bilstein. Podpovozek odzkoušený v mnoha připadech i na BMW Z4. Jednokomorové plynové tlumiče se zkrácenou pístnicí pro implementaci zkrácených sportovních pružin (zdroj) byly jedinou variantou, o které jsem vážně uvažoval.  Totiž podvozek Bilstein B12, což je podvozek s tlumiči  Bilstein B8 a pružinami Eibach Pro-Kit Sportline, které  na svém autě vozím na M-Sport podvozku. Nešel bych tedy do ničeho neznámého.

Více informací …

XYZ SuperSport

Jenže pak jsem objevil za podobné lehce vyšší peníze sportovní stavitelný podvozek XYZ SuperSport (čti ksiz).

  1. Tchaiwanská společnost zabývající výrobou sportovních podvozků a velkých brzdových setů pro street, ale track zaměření. Společnost dodávající podvozky pro závodní team Alfa Romeo v seriálu WTCC po celé 2 sezony,  a to na rozdíl od jiných konkurenčních výrobců (D2, K-Sport). Získali tedy jisté zkušenosti v těch nejnáročnějších podmínkách.
  2. Oficiální české zastoupení společnosti pro český trh prostřednictvím typer.cz  Danyho Trnky. A když mluvím o zastoupení, tak tím myslím opravdové zastoupení v podobě široké podpory a poradenství, servisu a s tím spojených služeb.
  3. V ČR a SR existuje už nespočet aplikací podvozků XYZ SuperSport především na vozech Honda, ale i na mnoha vozech BMW E46 i BMW Z4.

Zde jeden důkaz pro představu, jak asi funguje zastoupení XYZ pro český trh: Nová řada podvozků s exteními nádobkami XYZ Racing. Původně jsem také chtěl tento podvozek SuperSport Nitrogen pro svoje BMW Z4 zakoupit také, ale bohužel v této fázi vývoje podvozku není produkt pro BMW Z4 v tuto chvíli dostupný.

Dalším důkazem zájmu a nadšení společnosti XYZ v oblasti závodních podvozků a spolupráce s partnery: Novinka v podvozcích XYZ racing.

Na základě všech těchto a mnoha dalších zjištění jsem se takřka okamžitě rozhodl pro aplikaci podvozku XYZ SuperSport na svém BMW Z4 i přesto, že verze Nitrogen nebyla pro můj vůz k dispozici. Přesně se jedná o podvozek s označením BM74 :

  1. Pro Non-M BMW Z4 s motory R6
  2. S duralových horním uložením s možností nastavení odklonu na předních tlumičích
  3. nebo s polyuretanovým horním uložením
  4. nastavení výšky vozidla na tlumiči, nikoliv předpětím pružiny jako například v případě podvozků KW var. 2
  5. nastavení tuhosti v 30ti krocích
  6. pružiny optimalizované pro street ježdění, jsou komfortnější než pružiny KW nebo H&R, které jsou optimalizovány pro německé silnice

Montáž

Podrobnější popis instalace podvozku. Pro instalaci podvozku jsem vycházel z příručky od typer.cz , která je opravdu polopatická, a dále z oficiálního manuálu XYZ, který je přibalen v zásilce s podvozkem, který je mimochodem velmi dobře informačně zpracován také. Díky těmto zdrojům, jsem byl schopen podvozek s drobnými úpravami nainstalovat.

Doporučení! Montujte vždy jednu stranu současně. Tedy bud levou nebo pravou stranu. Po montáži a nastavení tlumičů na jedné straně až poté přejděte na montáž strany druhé. Neinstalujte pouze přední nebo zadní nápravu současně. Při následném dolaďování výšky, si zbytečně přiděláte práci přenastavováním vždy všech kol.

Montáž podvozku na přední nápravě

Montáž je poměrně jednoduchá. Tlumiče však nejsou označeny pravou a levou stranou. Je možné se řídit horním uchycením tyčky stabilizátoru, kde uchycení oka musí být správně orientované při namontovaném tlumiči na voze nebo je možné se řídit horním uložením tlumiče a jeho orientací k blatníku.


Tyčky (kosti) stabilizátoru

Nejsou součástí podvozku. To proto, že je možné použít spolu s podvozkem původní tyčky, protože  nedochází v žádném v případě ke kolizi stabilizátoru s ramenem. Nicméně, protože horní uchycení tyčky je na tlumiči posunuto níže (blíž k rameni) oproti původním originálním tlumičům, jistě je prospěšné použít i kratší tyčky. Vzdálenost je kratší o cca 40 mm. Kde ale vzít kratší tyčky a nezkracovat  původní? Původní tyčky jsou dlouhé 270 mm (OEM č. 31 35 6 780 847). Ideální by bylo použít tedy tyčky o délce 230 mm a vymezit tak rozdíl vzdáleností od stabilizátoru. Nakonec jsem zjistil, že M3 E36 používá stejně konstruované tyčky o délce 231 mm (OEM č. 31 35 2 227 203), tedy o 39 mm kratší (!), které jsou stejně konstruované a mají stejný způsob uchycení. Zakoupil jsem konkrétně tyčky Mayle MEY 3160600001/HD, které mají robustnější konstrukci, a jsou výrazně cenově výhodnější. Výsledkem je posunutí stabilizátoru do své původní polohy.

Pozn. Nutno však podotknout, že tato změna, nemá žádné opodstatnění, které by mělo vliv na stabilitu podvozku. Na typu zavěšení náprav McPherson, nemá pozice stabilizátoru absolutně žádný vliv! Opakuji, je nutné pouze ohlídat, aby nedocházelo při jízdě ke kolizím stabilizátoru s ramenem nebo s vanou motoru.


Nastavení výšky

Výška vozu se měří od středu kola kolmo k okraji blatníku (ke lemu). Mě však tento způsob nevyhovuje, raději měřím vzdálenost kolmo od okraje disku k dolnímu kraji blatníku (k lemu).

Pozn. Vzdálenosti se mohou odchylovat, klidně až o 5mm pravá vs. levá strana, přední vs. zadní strana. Důležité je však mít zcela totožné nastavení tlumičů, viz dále.

V první řadě je důležité ukotvit pružinu, aby se nehýbala ve směru nahoru a dolů a aby nebyla příliš volná. Doporučuje se upevnit pružinu + dotáhnout spodní matku (B) o 360°. To také pomůže ve chvíli, kdy si pružina sedne, aby se neuvolnila.

Výšku nastavujeme otáčením tlumiče doprava (F) pro zvednutí vozu (C se zvětšuje), doleva (D) se pak výšku vozidla snižuje (C se zmenšuje). Tlumič se šroubuje v spodní misce (pod E). Jsme-li spokojeni s výškou, zajistíme tlumič proti protáčení pomocí zajišťovací matice (F) silou 70 - 80 Nm.

Nastavení tuhosti tlumičů

Nastavení se provádí v horní části tlumiče u horního uložení tlumiče.

  1. Nastavte tuhost tlumiče na nejtvrdší maximálním otočením doprava ve směru H - Hard (30 H), nikoliv ve směru S - Soft !!!
  2. Z této výchozí pozice nastavte výchozí tuhost 15 kroků doleva ve směru S -Soft (15 S - vyšší číslo znamená nižší tuhost => měkčí podvozek).
  3. Nastavte všechny tlumiče stejně a poté přizpůsobte tuhost svým požadavkům.

Montáž podvozku na zadní nápravě

Montáž tlumičů na zadní nápravě je poněkud složitější. Už jen proto, že pružina stojí mimo tlumič a nastavení výšky redukcí na pružině se problematicky odměřuje, ale také protože, přístup k zadním tlumičům je komplikovanější.

Montáž pružiny

Nejprve demontujeme původní pružiny. Tlumiče stále zůstávají na voze, pouze je uvolníme v místě spodního uchycení, abychom mohli vyjmout pružinu.

Nastavíme základní výšku pružiny např. 20 mm a naměřený údaj si poznamenáme.

Namontujeme pružiny XYZ samostatně spolu s původními tlumiči. Dle přiloženého návodu je pružina umístěna na výšku obráceně! Ostatně se ani jiná varianta nenabízí, protože originální gumové podložky mají své místo na pružině. Horní podložka pasuje pouze na misku pro nastavení výšky, která pasuje plochý konec pružiny a spodní podložka pasuje pouze na druhý konec.

Vozidlo se opět postaví zpět na kola a je vhodné ujet nějakou krátkou vzdálenost pro správné usazení pružin. 

Poté změříme výšku vozidla stejným způsobem jako na přední nápravě a znovu upravíme výšku pomocí matice na pružině na požadovanou hodnotu, tak abychom dosáhli stejné výšky jako na přední nápravě.  Nyní můžeme přejít k montáži tlumiče …

Montáž tlumičů

Demontáž tlumiče je poněkud složitější. Pro demontáž tlumiče postupujte podle návodu TIS RA 33 52 000 k BMW Z4. Montáž samotného tlumiče je v opačném stejná stejná jako původního tlumič.

Avšak je nutná úprava plastového krytu pro přístup k nastavení tuhosti zadních tlumičů. Jedná se o plastový kryt č. 54 31 7 060 835. Je nutné v něm vytvořit otvor pro přístup k hornímu uložení, kde se na tlumičích nastavuje jeho tuhost. Zajistí se tak jednoduchý přístup k nastavení tuhosti bez nutnosti poměrně složité demontáže těchto krytů, po každé když bude potřeba si podvozek přitvrdit.

Tlumiče připevníme a přitáhneme spodní rameno tak, že zašroubujeme tlumič do spodní misky stejně jako na předním tlumiči. Otáčením tlumiče doprava (A) přitahujeme spodní ramenu nahoru, kdežto otáčením vlevo povolujeme spodní rameno. Tímto nastavením tlumiče nastavujeme ale především zanoření pístnice v tlumiči, když vůz stojí na kolech. Důležité je aby zanoření pístnice nebylo více než 50% její výšky (B), aby při silném nárazu nedošlo k poškození nebo proražení tlumiče.

Nastavené hodnoty

Parametr Přední náprava Zadní náprava
Výška vozidla (vlevo) 590 mm 587 mm
Výška vozidla (vpravo) 586 mm 585 mm
Výška na tlumiči 20 mm 26 mm
Tuhost tlumiče 15 S 22 S

Závěr

+ Přínosy

  1. Jednoznačně jízdní komfort – tento podvozek v současném naladění a nastavení opravdu překvapivě pohodlný. Pochopitelně, pořád se jedná o závodní podvozek a velké nerovnosti jsou cítit, ale způsob jakým tento podvozek hladí drobné nerovnosti i s tvrdými závodními silentbloky je až neuvěřitelný. Nedovedu si tedy představit jak musí fungovat takový XYZ SuperSport Nitrogen.
  2. Citlivost nastavení tuhosti tlumičů – to jak velmi přesně lze nastavit tuhost tlumičů je opravdu velkým přínosem a už zhruba po 300 km vím kde a jak si mám alespon trochu přizpůsobit podvozek
  3. Podvozek ani není hlučný, jak jsem se obával vzhledem k duralovému hornímu uložení, které mohlo přenášet rázy do podvozku do kastle. Obavy mohu zcela vyvrátit!

- Negativa

  1. Momentálně absolutně žádné v porovnání s M-Paket podvozkem

Fotogalerie