Eibach sportovní pružiny
Přehled aktualizací
Dne | Stav km | Popis | |
1 | 16.1.2014 | 87 675 | Tlumiče na přední nápravě dosloužily a já přešel na závodní podvozek XYZ. |
Po asi 3 měsíčním bádání proč vůbec Zetko snižovat a co tím získám. No, přiznávám na počátku byl důvodem vzhled. Mám rád prostě decentně snížená auta a především pak BMW, která si to potřebují jako sůl.
I když jsem už v základu jezdil na M Sportovním podvozku, který je cca o 15mm níže než standardní podvozek, pořád se mi zdálo že to auto je nějaké all-roadovské, přitom o komfortu se rozhodně mluvit nedalo :-) Jednoduše prostor mezi pneumatikou a blatníkem byl na mě příliš velký především na zadní nápravě.
Po přibližném proměření jsem potřeboval cca 15 mm na přední nápravě a 20 mm na zadní nápravě níže od stávajícího stavu - problém! Nenašel jsem takové pružiny (hledal jsem pouze mezi známými zaběhlými značkami typu KW, H&R, Eibach, Tein). Nakonec jsem ale zjistil, že udávené snížení je odvozeno od standardního podvozku BMW Z4. Hurrááá! Hned bylo z čeho vybírat, což mi ale situaci nepatrně zkomplikovalo :-) H&R, Eibach, Tein nebo KW (Pružiny od Hartge, ACS, Bilstein dodávají stejně jedni z dříve zmíněných výrobců).
V průběhu probírání se různými informacemi jsem se dozvěděl další zajímavé info:
- snížením se docílí nižšího těžiště, menšího proudění vzduch pod auto a většího proudění vzduch nad auto => vyšší stabilita větším přítlakem
- některé pružiny jsou výrazně progresivní (Eibach) - sportovní jízda spolu s komfortem
- částečného zamezení náklonu v zatáčkach při sportovní jízdě
Eibach
- Model Pro Kit produkt kod E10-20-010-01-22
- Snížení 30/30 mm
[+]
- velmi progresivní pružení
- velmi komfortní ale i tuhé
- snížení deklarují s přesností na 5mm a prý dokonce garantují
- TÜV
- nejčastější aplikace na BMW Z4 spolu s tlumiči Bilstein B8 - což také plánuji
[-]
- mohly by být o 10 mm níže, ale lépe výše než níže, ještě si to maličko ale sedne
- při větším váze např. v kufru výraznější pokles v pružení než na M paket
Shrnutí
Udělal jsem správně :-) … M pružiny jsou patrně trochu tvrdší, ale přitom sportovní jízdě svou tvrdostí nepřispěly tolik jako Eibach, které se mi zdají komfortnější. Asi už byly ty pružiny unavené. Každopádně ted má zetko zas novou krev v žilách a já se těším na první teplé dny, až to pojedu projet na nějaké opuštěné okresky. Nicméně projel jsem si alespoň jedno z mých oblíbených “esíček” a zavýskal jsem jak malé dětsko. Na řadě jsou nyní tvrdší stabilizátory a možná stavitelná zadní ramena.No, abych nezapomněl - když už jsem stahoval pružiny z tlumičů, tak jsem rovnou koupil nové prachovky a dorazy a je nutné znovu udělat na Zetku geometrii :-(
Zdroje a odkazy
Dne | 3. 2. 2013 |
Stav km | 82 252 |
Pro úplnost níže uvádím varianty, pro které jsem se také rozhodoval …
Sachs - M Sport podvozek
- o 15 mm nižší než standard
- progresivní pružiny
- komfortnější při běžné jízdě ( tak to jsem teda nezpozoroval )
- tvrdší v závěru pružení při sportovní jízdě
- tlumiče umí tzv. Rebound Effect
- pro sportovní podvozek (M Fahrwerk) se nepodoručuje snižovat - může dojít k příliš velkému snížení a poškození spojlerů nebo dalších částí podvozku - bla, bla, bla :D
H&R
- produkt kod 29269-1 pro modely E85, E86
- snížení 35/35 mm od standardního podvozku
[+]
- velmi tvrdé pružiny
- výrazně přispívají ke sportovní jízdě
[-]
- údajně je snížení větší a někteří majitele museli dávat pod zadní pružiny až 15mm podložku (viz part no. 33531094754), aby pneu neschovávali v blatnících na zadní nápravě :-)
- jsou tak tvrdý že životnost M Sport tlumičů se odhaduje na 20 - 30 000 Km na těchto pružinách - ideální na české silnice
KW
Snížění 25/25 mm. Nad těmito pružinami jsem hodně dlouho přemýšlel vzhledem k deklarovanému snížení
[+]
- co se týče sportovního pocitu to bude asi nejzajímavější, jedná se o pružiny z podovozku KW var 3
- KW má jako jedna z mála jedničenou zkušebnu svých produktů, proto by se mohlo dát věřit této značce více než jiné
[-]
- u weitecu (dceřinka KW) je konečné snížení o více než 1cm větší ač deklarují také 25 mm, proto i zde se dá předpokládat, že snížení bude nižší. A to mě odradilo, protože mi to potvrdila řada lidí, která použila pružiny např. na E46.
- cena
- žádné reference na BMW Z4
TEIN
Výborná americká značka dodávající podvozkové díly zejména pro automobilovou závodní disciplínu Drift. Ale na evropském trhu, těžko sehnatelné a zejména pak na BMW Z4