KAAZ Limited Slip Differential (LSD)
Lamelový samosvorný diferenciál od japonského výrobce Kaaz pro BMW Z4
Přehled aktualizací
Dne | Stav km | Popis | |
2 | 6. 3. 2014 | 88 104 | Magnetický výpustní šroub Bavarian Autosport (USA) |
1 | 6. 3. 2014 | 88 104 | Výměna oleje po 5 000 Km. Přechod na oleje zn. Millers Oils |
Produktový model ozn. DBW3020 pro BMW E46 328i a 1,5 cestný (1.5 Way), který není až tolik ultimátní a je vhodný pro běžné street ježdění (technický popis a konstrukce LSD by Kaaz).
Zdroje a informace
- How Differential Gear works - Na úplný začátek perfektní video jako úvod do diferenciálů vůbec
- What does it do ? - Limited Slip Differential
- Úvod do lamelových diferenciálů v češtině
- Kaaz FAQ - Společnost KAAZ USA vypracovala po technické stránce zajímavý informační web, který rozhodně stojí za předčtení na úplném začátku
- Kaaz FAQ na www.drifting.com - Přehledně vypracované ucelené FAQ od Kaaz USA včetně diskuze s členy fora
- BMW M Differentialsperre - Pěkné video srovnávající samosvorné diferenciály BMW
Proč jsem se rozhodl instalovat LSD ?
- S přechodem na diferenciál s převodovým poměrem 3.46, tedy kratším oproti původnímu poměru 3.07 auto výrazně, ale opravdu výrazně ožilo. Nicméně jsem musel začít řešit fakt, že zvýšený točivý moment se hůře přenáší na zem především na výjezdech ze zatáčky. Párkrát s vypnutou stabilizací (DSC III) mi také dalo dost velkou práci ukočírovat smyk s otevřeným diferenciálem na mokrém povrchu vozovky
- Lamelový samosvorný diferenciál mi umožní auto konečně řídit právě díky faktu, že částečný výkon je přenášen i na vnější odlehčené kolo a tím díky tomu lze projet zatáčku podstatně rychleji a to i řízeným smykem (při dostatečném výkonu pouhou korekcí plynového pedálu)
- Výkon BMW Z4 je díky výrazně nižší váze více než dostatečný a lehká váha má za následek menší přenos výkonu na zadní kola právě ve chvíli, kdy je diferenciál otevřený. Samosvorný diferenciál pomůže rozložit tyto síly mezi jednotlivá kola a tím znatelně zlepšit trakci a následnou akceleraci
Instalace
Poradenství a odbornou montáž zajistil Jan Beck (Hanz, člen Bmwklub ČR - www.bmwklub.cz) z www.streetpro.cz , který už tento typ DBW3020 od KAAZ instaloval. Za poradenství také děkuji Mat3s (člen Českého BMW E46 klubu) z www.barbierallyklan.cz. K instalaci tedy mnoho nenapíšu. Prohlídněte fotodokumentaci …
Doporučuji pořídit víko diferenciálu s chladičem (č.33 11 7 512 980). BMW Z4 ho dostávalo už z výroby. Všechna BMW se svorem ho také mají instalovaný. Pomáhá odvádět teplo z těla diferenciálu a tím prodloužit životnost celého ustrojí a především lamel, protože pracovní teploty samosvorných diferenciálů jsou podstatně vyšší. BMW Z4 řeší přívod vzduchu k diferenciálu hliníkovým krytem, který je opatřen vedením vzduchu k chladiči diferenciálu.
Nastavení svornosti
Obecně, kolik procent kroutícího momentu kolem s nižší adhezí je přeneseno na kolo s vyšší adhezí. Více informací zde
- Nastavení svornosti z výroby je 100% . Diferenciál je v podstatě stále sevřený, což by vedlo k rychlému opotřebení třecích lamel
- Přenastaveno na +/- 30% svornosti (dle KAAZ pro soft street použití) - takže celou vložku rozložit a znovu složit
- Více informací k nastavení svornosti
Break-in a první zkušenosti
Upozornění! Přečtěte si Kaaz FAQ především Trouble Shooting Questions:
- Why is break-in important?
- What is the noise I'm hearing in my new Kaaz L.S.D.?
- Why does this noise occur?
- How do I fix the chattering noise?
vyvarujete se lehkému “zděšení” po prvních metrech s nezajetými lamelami! Velká legrace
Break-in procedure
Procedura zajetí lamelových diferenciálů by Kaaz, popisuje jak správně absolvovat proces zajetí, tak aby se třecí lamely správně usadily a byly potlačeny výše zmíněné Trouble Shootings. Jedná se krátkodobé zajíždění cca až 30 min jízdou ve tvaru osmičky podle popsaného postupu v manuálu Kaaz (strana 17).
Natočil jsem také názorné video. Člověk je rád, že se mu po 10ti minutách nezamotá hlava nebo ruce, jak neustále plete vánočku. Na jedničku se Break-in s diferenciálem s poměrem 3.46 dělat nedá, takže vždy se zařazeným 2. rychl.stupněm. Takže break-in jsem prováděl ve 3 fázích vždy s malou přestávkou na rozmotání hlavy.
První metry s Kaazem
Protože jsem si nepřečetl výše zmíněné Kaaz FAQ, byl jsem dost zděšen zvuky, které se linuly od zadní nápravy při prvních metrech s nainstalovaným Kaazem. Navíc doprovázené docela citelnými vibracemi celého auta. Podívejte se na video, to jsem musel natočit. No, nevyděsilo by vás to? Nic, vydal jsem se klidnou cestou domů do garáže, že raději situaci nechám zhodnotit Hanzem. Ale co se nestalo ? Už po cca 1km výrazně ustávaly zvukové projevy, a špéra začala i při úplně normální jízdě plnit svojí funkci. Paráda. Jede se na parkoviště motat osmičky a dle návodu výše zajet lamely. Všimněte si na videu z této break-in akce, jak během procedury postupně ustává chroupání tím, jak si lamely sedají jedna na druhou. Večer po cca 90 klidných kilometrech byla špéra kompletně zajetá a chroupavý zvuk zcela ustal. Večer pak čtu na Kaaz FAQ a Kaaz FAQ na www.drifting.com odpovědi na moje otázky (viz výše) a ve zkratce tedy dle Kaaz FAQ:
- Chroupání způsobují nové třecí lamely, které jsou z výroby velmi ostré a k jejich usazení , tedy správnému obroušení dojde až právě po break-in proceduře
- Chroupání při velmi malé rychlosti, kdy je automobil v rejdu je naprosto běžná záležitost
- Občasné nakopnutí diferenciálem způsobuje uzamčení diferenciálu při počátečním záběru
- Zmíněné vibrace také způsobují třecí lamely při sevření. A protože má BMW Z4 velmi velmi tvrdé silentbloky pro uchycení diferenciálu na zadní nápravě a celkové je auto velmi sportovně pojaté tak, že o každé vibraci, nerovnosti na silnici nebo chybě na podvozku vás citelně informuje, jsou tito vibrace také přenášeny do kastle a jsou citelné. Vibrace se projevují jen při malé rychlosti, kdy je diferenciál sevřený, tedy je auto v rejdu a akceleruje. Například při rozjezdu a odbočování na křižovatkách!
Závěrem
[+]
- Ovladatelnost - Auto konečně řídíte
- Výkon - párkrát jsem si zkusil ostřejší výjezd ze zatáčky - neskutečné! Výkon na obou kolech je neskutečně znát
- Hladkost - daleko dříve jde auto do smyku, ale ten je na rozdíl od otevřeného diferenciálu velmi dobře kontrolovatelný plynem právě díky 1,5 cestnému řešení. Přenos točivého momentu je vážně o poznání hladší
- Dostatečný potenciál - i na protočení pneu 265/35/R18
- Svornost - 30% svornosti prozatím dostačuje a snad zaručuje dlouhou životnost třecích lamel
[-]
- Cena - vysoká cena (+/- 38.000 Kč včetně montáže)
- Hlučnost - KAAZ je prostě slyšet při malých rychlostech do 20 km/h, ale s tím jsem do toho šel - je to mechanická záležitost
- Pneu - obávám se o zadní pneumatiky
Několik odkazů na diskuze ohledně této problematiky
Údržba
- Po break-in proceduře co nejdříve vyměnit olej. Kovový prach může ulpět mezi lamelami a ty by nemusely na sebe dobře dosedat.
- Olej měnit minimálně každou sezónu spolu s výměnou oleje v motoru
- Preventivně olej měnit po delší vytrvalé zátěži - drifty, okruhové závody
- Používat především originální převodový olej KAAZ (+/- 55 USD)
- Nepoužívat syntetické oleje !
- Použít lze i jiný minerální olej specifikace API GL-5 min. 80W90 nebo vyšší (Např. RedLine, Mobil 1, Castrol, Millers)
Splněním těchto základní pravidel údržby by měla být životnost třecích lamel více jak 100.000 km
DIY Výměna oleje
- Objem náplně v mém diferenciálu je cca 1 L
- DIY - Postup výměny oleje podle www.bokchoys.com
- DIY - Postup výměny oleje podle ZPOST
Kde se dá koupit
Na na e-shopu oficiálního zastoupení pro evropský trh.
www.limited-slip.com resp. www.part-box.com
- Web s mnoha zajímavý informacemi
- Mají trouble tiket portal (helpdesk), kde promptně zodpověděli veškeré mé dotazy
- Zajímavá cena (cca 30.000)
- Platba přes PayPal
- Zboží skladem a posláno ve stejný den, kdy jsem koupil
- Poštovné z UK zdarma!
Stav km | 83 011 |
Installed by | www.streetpro.cz |