Diferenciál Upgrade
Změna poměru diferenciálu z původního poměru 3.07 na poměr 3.46
Aktualizace
14. 12. 2013 - Zkušenosti po 7tis. km
- Spotřeba paliva - Ano, zkrácený poměr má vliv na průměrnou spotřebu a je cca o 0,5 L / 100 km vyšší. Pravděpodobně proto, že nejsem schopen jezdit pomaleji na delších trasách, abych točil stejně jako s dřívějším poměrem.
- Spotřeba pneu - Žádný rozdíl! Pneu se sjíždí stejně rychle jako dříve vzhledem k mému jízdnímu stylu
- Maximální rychlost - 250 Km/h pokořeno
- Výjezdy ze zatáček - po návratu z Alpen Trip 2013 jsem byl nadšený. 2. rychl. stupeň byl vždy naprosto dostatečný na výjezd ze každé zatáčky na rozdíl od přechozího výletu Alpen Trip 2012 ještě s původní diferenciálem
Naskytla se mi možnost koupit tento diferenciál z BMW E46 325iA z USA s nájezdem necelých 40.000 km v naprosto perfektním stavu. Změna poměru pochopitelně výrazně změní chování vozu, proto bylo nutné více pátrat po informacích …
Maximální rychlost
Převod.stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | R | Final | max.ot/min | km/h | ot/min |
Poměr | 4.35 | 2.5 | 1.66 | 1.23 | 1.00 | 0.85 | 3.93 | ||||
* Rychlost | 59 | 102 | 154 | 207 | 255 | 300 | --- | 3.07 | 6500 | 145 * | 3120 |
* Rychlost | 52 | 91 | 137 | 185 | 227 | 267 | --- | 3.46 | 6500 | 128 * | 3126 |
Točivý moment
Nárůst kroutícího momentu na kolech cca o 12,7 %. Popisuje příspěvek Differential gear ratio changes na www.z4-forum.com.
Kompatibilita
Poměr 3.46 se dával do BMW Z4 3.0i s automatickou převodovkou a tak se nebylo čeho obávat. Nový diferenciál je zcela kompatibilní. Jediným rozdílem je přidaný chladič na BMW Z4 (č. 33117512980), který není nezbytně nutné přehazovat. S plánovaným samosvorným diferenciálem (LSD) se z původního diferenciálu přehodí chladič při montáži LSD.
Závěr
První svezení byla jako jízda s jiným autem, opravdu výrazná změna. Každopádně, je tak výrazný zásah do chování vozu, že doporučuji ponechat původní diferenciál v záloze pro případ, že se budu chtít vrátit zpět k ekonomické a méně agresivní jízdě.
+ Přínosy
- Nárůst kroutícího momentu - na 2. převodový stupeň se dá s klidem rozjet
- Pružné zrychlení - Z4ka je známá výrazným tahem už ve spodních otáčkách, tento efekt se ještě umocnil, auto má nyní síly dostatek v podstatě kdykoliv
- Výrazně lepší zrychlení - z 0 - 200 Km/h
- Výjezdy na apexu - konečně je auto na 2.stupeň při výjezdu ze zatáčky pořádně při chuti vystřelit vstříc další vracečce - drift na požádání :-)
- Negativa
- Nižší maximální rychlost - zatím nevyzkoušeno, poslední maximální rychlost byla cca. 240 km/h, ale nevím při jakých ot/min
- Vyšší spotřeba paliva - protože mám navyklý svůj jízdní styl, tak pochopitelně při momentálním nastavení točí motor asi o 350 ot/min více, což se negativně projevilo na spotřebě cca o 1 L vyšší
- Spotřeba pneu - větší kroutící moment také více žere pneumatiky na zadní nápravě
- Rozjezd - na 1. stupeň už to vyžaduje trochu praxe, aby byl vždy plynulý
Před montáží jsem diferenciál řádně zrenovoval - viz níže foto ;-)
Zdroje a odkazy
- www.bokchoys.com - web s kompletními informacemi o diferenciálech BMW
Klíčová slova: BMW Z4 Differential Gear Ratio