M Přední brzdy
Upgrade předních brzd z BMW M3 a Z4M
Aktualizace
25. 8. 2013 - Spálená barva na třmenech
Takto dopadla barva na třmenech po návratu z výletu po Alpských pasech. Konkrétně po sjetí Rossfeld Panoramastraße.
2. pokus s barvením třmenů opět neúspěšný, barva opět nevydržela :-( Takže nakonec opravdu zvolím černou barvu na kamna, která byla aplikována na kotouče v místě větrání jako ochrana proti korozi a osvědčila se, protože s vysokými teplotami brzd neměla absolutně žádný problém. Ale nicméně brzdy přestaly po návratu z Alp tolik vibrovat a hlavně přestali zcela kopat.
14. 12. 2013 - Oprava barvy třmenů
Renovace brzdových třmenů po návratu z Alpen Trip 2013, kde jsem barvu na Hammerite na brzdových třmenech totálně spálil :-/. Nyní jsem použil zaručenou a odzkoušenou žáru vzdornou barvu - černou. Stejnou barvu (stříbrnou) mám na zadních třmenech, a ta bez problému absolvovala už 2x výlet do Alp.
Po cca 15 tis. km za volantem BMW Z4 jsem se rozhodl upgradovat přední brzdy. Né, že by byly původní bzrdy nějak hodně zlé a na běžné ježdění by nestačily. Naopak v kombinaci kotoučů Zimmermann a deskami Ferrodo DS2500 by běžnému řidiči stačily. Já jsem po čase, zejména po instalaci samosvorného diferenciálu, zatoužil po větším brzdném účinku a lepší účinnosti brzd. Volba byla zřejmá. Buď brzdy z 3.0si nebo E46 330 (d|i) a nebo rovnou ze M3, potažmo ze Z4 M.
Nakonec se vyskytla nabídka na téměř nové kotouče, ze BMW M3 E46 a třmeny z BMW Z4 M Coupé (nájezd cca 25.000 km). Třmeny z Z4M jsou stejné jako třmeny z BMW M3 E46, jen jsou opatřeny černou barvou.
Instalace a renovace
- Disky (kotouče) - použity kotouče z BMW M3 E46, rozměr 325 x 28 mm (v x š) - zánovní cca 500 km
- BMW Z4 M rozměr 345 x 28 mm (v x š)
- BMW Z4 3.0i rozměr 300 x 22 mm (v x š)
- Adaptéry (držáky třmenů připevněné k těhlici) - byly použit adaptéry z BMW E46 330i
- z BMW Z4 M jsou stejné jako adaptery z BMW M3 E46 CSL, protože Z4 M je vybavena stejnými kotouči
- adaptery ze Z4M nepasují ke kotoučům z M3 E46
- adaptery z BMW M3 E46 jsou daleko silnější (větší šířka) v místě uchycení k těhlici
- adaptér nelze proto umístit mezi kotouč a těhlici, musel v tom místě uchycení ubrat materiál o celých 6,8 mm, a to mi přijde nebezpečné, i když to nemám ozkoušený a znám lidi, které takto provozují M přední brzdy
- adapter z BMW E46 3.0 nebo Z4 3.0si je nejvhodnější
- adaptér lze umístit mezi kotouč a těhlici
- Je-nutné pouze ubrat materiál v místě průchodu kotouče v adaptéru a to cca 3 mm právě proto, že kotouč z M3 je o 3 mm širší než kotouč z BMW E46 3.0 nebo Z4 3.0si
- V tomto místě není žádné pnutí, takže považuji toto řešení za bezpečnější
- adapter z BMW Z4 3.0i je pochopitelně malý pro eMkový kotouč
- z BMW Z4 M jsou stejné jako adaptery z BMW M3 E46 CSL, protože Z4 M je vybavena stejnými kotouči
- Třmeny
- eMkový třmen je pochopitelně v místě průchodu kotouče širší než běžné třmeny z E46 3.0 nebo Z4 3.0si
- eMkový třmen je opatřen logem ///M na vnější straně třmenu
- eMkový Pístek je úplně stejný jako v případě E46 3.0 nebo Z4 3.0si
- Třmen a pístek z BMW Z4 3.0i je minimálně o 1/3 v průměru menší než v eMkovém třmenu
- Brzdový válec je totožný jak v BMW Z4 3.0i tak E46 3.0 nebo Z4 3.0si
- V některých případech došlo k poklesu brzdového pedálu při přechodu na eMkové brzdy. Na BMW Z4 3.0i k ničemu takovému nedošlo. Pedál je stále na stejné pozici.
- Brzdové obložení - podle všeho by mělo být úplně totožné s třílitry
- Byly nainstalovány nové desky TEXTAR ozn. 2096801, dle OEM T4089 , ETK 34 11 2 282 995
Renovace
- Třmeny ze Z4 M jsou opatřeny černou vypálenou barvou. Způsob, jak odstranit ten nátěr byl možný pouze mechanickou cestou :-) Spolu s adaptery dostal celý set hladký lesklý žlutý (RAL 1021) nátěr od Hammerite ve 3 vrstvách
- Pístky byly kompletně zbaveny rzi a opatřeny černým žáruvzdorným a voděodolným nátěrem
- Všechna těsnění a gumičky byly vyměněny za nové
- Chlazení kotoučů a duralový střed byly opatřeny ochranným žáruvzdorným nátěrem (černý)
Závěr
+ Přínosy
- Opravdu výborný nástup brzdového účinku - příjemně ostré brzdy v kombinaci s deskami TEXTAR
- Kotouče vypadají v kole opravdu skvěle
- Brzdy mají výborné chlazení a nevadnou (na BMW Z4 3.0i)
- Negativa
- Známý problém M3 brzd jsou opravdu výrazné vibrace při intenzivním brždění nebo dobrzďování z vysokých rychlostí
- Vyšší náklady na servis brzd. Brzdové kotouče na přední nápravu se pohybují okolo 12 000 Kč a více
Vibrace
ang. judder
Nejčastější příčinou je nedokonalé usazení destiček na kotouč, především tehdy když jsou nové desky a jetý kotouč. Důležitou součástí je proto procedura nazvaná Brakes Bad-in (zdroj 1, 2). Při které by mělo dojít k postupnému usazení destiček a kotoučů na sebe. Pokud jsou kotouče již jeté a desky nové, tak je pravděpodobné, že proceduru bude nutné opakovat několikrát.
Zdroje a informace
- Brzdový systém formule SAE (Diplomová práce VUT Brno)
- Brake Bias and Performance, Why Brake Balance Matters (www.stoptech.com)
- Umbau Bremsanlage 320/323/325/328 --> 330/M3 (www.e46fanatics.de)
- DIY e46 M3 Front Brakes on a Non-M (e46fanatics.com)
- E46 m3 brzdy na non M E46 (www.bmwklub.sk)
Dne | 21.7.2013 |
Stav km | 83 901 |